Cele i zadania szkoły są realizowane zgodnie z Ustawą o systemie oświaty, obowiązującymi przepisami bhp, zasadami nauk pedagogicznych, a także wynikają z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Deklaracji Praw Dziecka oraz konwencji o Prawach Dziecka przyjętych przez Zgromadzenie Ogólne ONZ.
Do celów i zadań szkoły należy w szczególności:
1) Umożliwienie zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, świadectwa ukończenia szkoły oraz uzyskania świadectwa maturalnego poprzez:
- wyposażenie uczniów/słuchaczy w wiedzę ogólną i zawodową oraz umiejętności związane z określonym zawodem lub specjalnością,
- dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów/słuchaczy,także stwarzanie możliwości korzystania z opieki psychologicznej i specjalistycznych form pracy dydaktycznej.
- zdobywanie dojrzałości intelektualnej przejawiającej się w świadomym korzystaniu wiedzy, umiejętności współżycia w grupie, podejmowania decyzji i pełnienia różnych ról społecznych,
- kształtowanie obywatela Europejczyka, człowieka ogólnie wykształconegokulturalnego, przygotowanego do życia w dynamicznie rozwijającym się świecie
2 ) Umożliwienie uczniom/słuchaczom dokonania świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu poprzez:
- rozbudzanie dociekliwości poznawczej ucznia/słuchacza, ukierunkowanej na dobro, prawdę, piękno, tolerancję, umiejętność dialogu, samodzielność i chęć samodoskonalenia,
- kształtowanie i utrwalanie w świadomości młodzieży pozytywnego stosunku do obowiązków i szacunku do pracy, fachowości i kompetencji,
- wzmacnianie wiary w swoje możliwości oraz poczucia odpowiedzialności za własny rozwój i samodzielne decyzje dotyczące dalszej nauki i wyboru zawodu,
- ukazanie potrzeby pracy dla szkoły, środowiska i gospodarki narodowej.
3) Kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi ucznia/słuchacza:
- stwarzanie młodzieży szansy na zaspokajanie swych aspiracji i dążeń do samodzielności, podejmowania twórczych działań i odpowiedzialności za własne czyny,
- umożliwienie pobierania nauki przez młodzież niepełnosprawną, zgodnieindywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami,
- zapewnienie pełnego rozwoju uczniom/słuchaczom szczególnie zdolnym poprzez umożliwienie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkołyskróconym czasie,
- wpajanie norm i zasad moralnych regulujących społecznie pożądany charakter stosunków międzyludzkich,
- wychowanie w duchu patriotycznym,
- rozbudzanie pragnienia czynnego uczestnictwa w kulturze,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za przyjmowaną hierarchię wartości – sukcesywnie uwewnętrznioną i realizowaną,
- kształtowanie tożsamości osobowej, narodowej, kulturowej i religijnej,
- pogłębianie samopoznania, odkrywanie i rozwój własnych zainteresowań i możliwości, rozumienie podstawowych metod poznawania i badania rzeczywistości,
- rozwijanie samorządnych form działalności młodzieży,
- rozwijanie wśród młodzieży przekonania o konieczności poszanowania przyrodytroski o środowisko naturalne,
- przyzwyczajanie do dbałości o własny rozwój fizyczny, zachowanie zdrowiawyrabianie nawyku aktywnego spędzania wolnego czasu,
- kształtowanie postaw proekonomicznych i prorynkowych, zapoznanie z zasadami wolnego rynku, konkurencji i przedsiębiorczości.
4) Umożliwianie rozwijania zainteresowań uczniów/słuchaczy poprzez:
- pracę z uczniem zdolnym,
- realizowanie indywidualnych programów nauczania i dobór odpowiednich treści kształcenia,
- organizowanie kół zainteresowań, zespołów artystycznych, zajęć sportowych, rekreacyjnych, turystycznych, imprez kulturalnych,
- organizowanie oraz stwarzanie możliwości brania udziału w konkursach, olimpiadach, przeglądach, wystawach itp.,
- stworzenie warunków do rozwijania samorządowych form działania,
- kształtowanie pozytywnych motywacji do nauki.
5) Umożliwienie uczniom/słuchaczom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej :
- pomoc w rozumieniu istoty i głębi patriotyzmu, tolerancji, pokoju i potrzeb środowiska poprzez organizowanie oraz umożliwienie udziału w sesjach, seminariach, spotkaniach tematycznych,
- umożliwienie wymiany poglądów na interesujące młodzież tematy,
- organizowanie uroczystości szkolnych z okazji świąt państwowych i religijnych,
- ukazywanie sylwetek wybitnych Polaków,
- stworzenie optymalnych warunków nauki i praktyk religijnych w szkole.
Szkoła udziela na wniosek ucznia, rodziców, nauczyciela, pedagoga, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie: - zajeć dydaktyczno-wyrównawczych, - nauczaniia indywidlanego - indywidualnych konsultacji - porad dla uczniów, - porad i konsultacji oraz warsztatów dla rodziców i nauczycieli.
Wytworzył: Administrator Data informacji: 2013-12-11 13:21:39 Opublikował: Administrator Data publikacji: 2013-12-11 14:22:06 Odsłon: 2012 Dziennik zmian |